Jan Heijmanslaan

De Jan Heijmanslaan en de parallelwegen zijn toe aan onderhoud. Daarom willen we deze straten opnieuw inrichten en verbeteren. Het doel hierbij is een toekomstvaste, verkeersveilige en klimaat robuuste inrichting van de Jan Heijmanslaan die bijdraagt aan de verkeersveiligheids- en klimaatdoelstelling van de gemeente ’s-Hertogenbosch.

De uitgangspunten hierbij zijn: 

  • Verminderen van de verharding en daarvoor in de plaats groen aanbrengen.
  • Zoveel mogelijk bomen behouden en nieuwe bomen aanplanten.
  • De aanleg gescheiden rioleringssysteem met daarbij een infiltratieriool voor het regenwater.
  • Het gebruik van technieken die de levensduur van planten en bomen verlengen, waarbij een goede ondergrond wordt gecreëerd.
  • Een snelheidsverlaging van 50km/u naar 30 km/u.
  • Bij de rotonde scheiden we het fietsverkeer van het autoverkeer om de verkeersveiligheid te verbeteren.
  • De kruising aan het einde van de straat, bij Hoogveld, maken we overzichtelijker. 

Bewonersavond

Op maandag 14 oktober is het definitieve schetsontwerp voor de herinrichting van de Jan Heijmanslaan toegelicht. Dit ontwerp is aangepast naar aanleiding van de reacties die we in mei tijdens de bewonersbijeenkomst en via de online enquête hebben ontvangen.

Ben je niet bij de bewonersavond geweest en wilt je het ontwerp alsnog bekijken? Bekijk deze dan hieronder.

Klik op de afbeelding om te vergroten.

Wat hebben we aangepast t.o.v. het eerste ontwerp in mei?

Op basis van bewonersreacties hebben we het ontwerp aangepast:

  • Bomen verplaatsen naar middenberm – De bomenrij komt in het midden van de nieuwe middenberm te staan, waardoor parkeerplekken aan de woningkant komen. Dit maakt het oversteken veiliger en biedt meer ruimte voor groen.
  • Parkeren aan de woningkant – Parkeerplaatsen liggen nu aan de kant van de woningen; oversteken is dus niet nodig.
  • Breder fietspad op de parallelwegen – Beide parallelwegen zijn breder dan in het eerste ontwerp, wat het fietsen prettiger maakt zonder dat auto’s sneller gaan rijden.
  • Meer afstand tot woningen – De hoofdrijbaan komt verder van de woningen af te liggen.

Op basis van expertise en ervaring geeft het (aangepaste) ontwerp een positief effect op geluid en trillingen, maar dit laten we bevestigen door een extern adviesbureau (Hier is nog geen uitkomst van, zodra de resultaten bekend zijn kunnen we deze delen). Dit komt juist door het scheiden van de wegen, waar de intensiteit wordt verdeeld. En dit in combinatie met het type verharding en de snelheidsverlaging.

Andere zorgen en voorstellen

Naast de bovengenoemde aanpassingen hebben we ook andere zorgen en voorstellen van bewoners bekeken:

  • Zebrapaden en verkeerslichten: Omdat de snelheid nu naar 30 km/u gaat en de oversteek korter wordt, zijn extra zebrapaden of verkeerslichten niet nodig. Daarnaast zorgen de drempelplateaus ervoor dat voertuigen langzamer gaan rijden. Bij de rotonde ter hoogte van de Pastoor van Thiellaan blijven de zebrapaden wel aanwezig.
  • Parkeren in de middenberm: Er waren zorgen over parkeren in de middenberm. In het nieuwe ontwerp zijn de parkeerplaatsen verplaatst naar de kant van de woningen.
  • Gebruik van de middenberm voor recreatie: Sommige bewoners wilden de middenberm gebruiken voor wandelen, spelen en ontmoeten. De middenberm is echter bedoeld voor groen en is te smal voor recreatie.  

Verkeer dichtbij woningen

Een aantal bewoners maakte zich zorgen over verkeer dat dichter bij de woningen zou komen, zoals hardrijdende auto’s, bussen of vrachtwagens. Er werd voorgesteld om de hoofdrijbaan te behouden en de parallelwegen te verwijderen, met maatregelen zoals drempels of bloembakken.

Hoewel dit het verkeer verder van de woningen zou houden, biedt het geen oplossing voor de verkeersveiligheid. De hoofdrijbaan blijft dan een lange, rechte weg waar te hard gereden kan worden. Juist wanneer de weg in het midden ligt, neemt de snelheid juist toe. Snelheid wordt in grote mate bepaald door het omgevingsbeeld. Het blijft dan namelijk een lange, brede rechte weg waar hoge snelheden mogelijk zijn, ook met (bus vriendelijke) drempels, waar tevens al het verkeer op geconcentreerd is. Slingers in de weg, waar we rekening moeten houden met nood- en hulpdiensten, werken nauwelijks bij deze intensiteiten en zeker niet in de daluren, waar juist de snelheidspieken naar voren komen. De functie van de weg kan door de gedane ingrepen in het netwerk echt worden afgewaardeerd naar een heuse erftoegangsweg, terwijl bovenstaande functie meer neigt naar een ontsluitingsweg.

Deze inrichting heeft dan ook niet de voorkeur, want het doet geen recht aan wat de Jan Heijmanslaan kan zijn. We focussen op meer groen en hogere verblijfskwaliteit. We richten de weg daarom ook niet puur op de auto in, want dan krijg je juist de vervelende effecten.

We hebben er dan ook voor gekozen voor een leefbaardere inrichting met een 30km/u inrichting op de parallelwegen waarin ruimte wordt gegeven aan o.a. voetgangers, fietsers en aan het groen ten koste van het doorgaand autoverkeer. Je ziet dan een terughoudendere en sociale rijstijl bij automobilisten.

Vervolgstappen

Het ontwerp is bijna klaar. We gaan nu de benodigde vergunningen aanvragen. De werkzaamheden beginnen naar verwachting in het derde kwartaal van 2025.

Heeft u vragen? 

Heeft u vragen over dit project of wilt u nog reageren op het ontwerp? Neem dan contact op met Jan Sier, projectleider van de afdeling Projectmanagement en Voorbereiding. Zijn telefoonnummer is 06 - 46 97 13 98. Of stuur een bericht via het digitaal contactformulier met als onderwerp ‘Jan Heijmanslaan’.

 

Logo Interreg Vlaanderen-Nederland

Dit project wordt mede mogelijk gemaakt door een subsidie door Interreg Vlaanderen-Nederland.