De Jan Heijmanslaan en de parallelwegen zijn toe aan onderhoud. Daarom willen we deze straten opnieuw inrichten en verbeteren. Het doel hierbij is een toekomstvaste, verkeersveilige en klimaat robuuste inrichting van de Jan Heijmanslaan die bijdraagt aan de verkeersveiligheids- en klimaatdoelstelling van de gemeente ’s-Hertogenbosch.
De uitgangspunten hierbij zijn:
Op maandag 14 oktober is het definitieve schetsontwerp voor de herinrichting van de Jan Heijmanslaan toegelicht. Dit ontwerp is aangepast naar aanleiding van de reacties die we in mei tijdens de bewonersbijeenkomst en via de online enquête hebben ontvangen.
Ben je niet bij de bewonersavond geweest en wilt je het ontwerp alsnog bekijken? Bekijk deze dan hieronder.
Klik op de afbeelding om te vergroten.
Op basis van bewonersreacties hebben we het ontwerp aangepast:
Op basis van expertise en ervaring geeft het (aangepaste) ontwerp een positief effect op geluid en trillingen, maar dit laten we bevestigen door een extern adviesbureau (Hier is nog geen uitkomst van, zodra de resultaten bekend zijn kunnen we deze delen). Dit komt juist door het scheiden van de wegen, waar de intensiteit wordt verdeeld. En dit in combinatie met het type verharding en de snelheidsverlaging.
Naast de bovengenoemde aanpassingen hebben we ook andere zorgen en voorstellen van bewoners bekeken:
Een aantal bewoners maakte zich zorgen over verkeer dat dichter bij de woningen zou komen, zoals hardrijdende auto’s, bussen of vrachtwagens. Er werd voorgesteld om de hoofdrijbaan te behouden en de parallelwegen te verwijderen, met maatregelen zoals drempels of bloembakken.
Hoewel dit het verkeer verder van de woningen zou houden, biedt het geen oplossing voor de verkeersveiligheid. De hoofdrijbaan blijft dan een lange, rechte weg waar te hard gereden kan worden. Juist wanneer de weg in het midden ligt, neemt de snelheid juist toe. Snelheid wordt in grote mate bepaald door het omgevingsbeeld. Het blijft dan namelijk een lange, brede rechte weg waar hoge snelheden mogelijk zijn, ook met (bus vriendelijke) drempels, waar tevens al het verkeer op geconcentreerd is. Slingers in de weg, waar we rekening moeten houden met nood- en hulpdiensten, werken nauwelijks bij deze intensiteiten en zeker niet in de daluren, waar juist de snelheidspieken naar voren komen. De functie van de weg kan door de gedane ingrepen in het netwerk echt worden afgewaardeerd naar een heuse erftoegangsweg, terwijl bovenstaande functie meer neigt naar een ontsluitingsweg.
Deze inrichting heeft dan ook niet de voorkeur, want het doet geen recht aan wat de Jan Heijmanslaan kan zijn. We focussen op meer groen en hogere verblijfskwaliteit. We richten de weg daarom ook niet puur op de auto in, want dan krijg je juist de vervelende effecten.
We hebben er dan ook voor gekozen voor een leefbaardere inrichting met een 30km/u inrichting op de parallelwegen waarin ruimte wordt gegeven aan o.a. voetgangers, fietsers en aan het groen ten koste van het doorgaand autoverkeer. Je ziet dan een terughoudendere en sociale rijstijl bij automobilisten.
Het ontwerp is bijna klaar. We gaan nu de benodigde vergunningen aanvragen. De werkzaamheden beginnen naar verwachting in het derde kwartaal van 2025.
Heeft u vragen over dit project of wilt u nog reageren op het ontwerp? Neem dan contact op met Jan Sier, projectleider van de afdeling Projectmanagement en Voorbereiding. Zijn telefoonnummer is 06 - 46 97 13 98. Of stuur een bericht via het digitaal contactformulier met als onderwerp ‘Jan Heijmanslaan’.
Dit project wordt mede mogelijk gemaakt door een subsidie door Interreg Vlaanderen-Nederland.