We werken aan een autoluwe binnenstad waar het prettig en gezond wonen en verblijven is. Een stad die op een veilige manier bereikbaar is. We willen het doorgaande autoverkeer verminderen, en de veiligheid en leefbaarheid verbeteren. De fietser en voetganger krijgen meer ruimte en de auto mag maximaal 30 kilometer per uur rijden.
Dat betekent dat we de Binnenstadsring opnieuw inrichten. De eerste fase van de Kanaalboulevard - de Zuid-Willemsvaart tussen het Kardinaal van Rossumplein en Sluis 0 – is klaar. En met de aanleg van het vlonderpad hebben we ook meer ruimte gemaakt om te genieten van het groen en van het water. Een veilige looproute onder de bomen en een plek voor ontmoeting en recreatie. En met de aanplant van extra groen langs het kanaal, dragen we ook bij aan de biodiversiteit. De Kanaalboulevard en het Zuid-Willemspark gaan hand in hand samen.
Maandag 25 maart zijn we gestart met de herinrichting van de Kanaalboulevard. Het gaat om het deel tussen het Kardinaal van Rossumplein en de Muntelbrug (in de Citadellaan). Het werk wordt in fases uitgevoerd i.v.m. de bereikbaarheid.
Om ervoor te zorgen dat tijdens de werkzaamheden de omliggende panden zo veel mogelijk bereikbaar blijven, knippen we het werk op in verschillende fases. In de praktijk kunnen de fases soms iets langer of korter duren.
Op dit moment loopt er een kapvergunningprocedure voor het verwijderen van twee bomen op het Kardinaal van Rossumplein. Dit is nodig om de aanleg van de rotonde mogelijk te maken. We hebben hierop bezwaren ontvangen. Omdat we de behandeling van de bezwaren afwachten, betekent dit dat de we bomen voorlopig niet verwijderen. De uitvoering van fase blauw is daarom voor nu naar april / mei 2025 verplaatst.
Periode: 6 september t/m 28 oktober
Wat: Zuidelijke rijbaan van de Zuid-Willemsvaart, vanaf kruising Tolbrugstraat tot en met kruising Jan Heinstraat. Deze fase wordt weer in 2 fases verdeeld. De knip wordt gemaakt bij de Bloemenkamp.
Periode: 21 oktober t/m 6 november
Wat: Citadellaan tussen Orthenbrug en de Muntelbrug
Periode: vooralsnog 14 april t/m 2 juni 2025
Wat: Ombouw kruising Kardinaal van Rossumplein naar een rotonde.
De fases rood, groen en geel zijn al uitgevoerd.
In het onderstaande tabel vindt u belangrijke informatie over uw bereikbaarheid. Uiteraard geven we dit ook aan met omleidingsborden.
Periode |
Verkeerssituatie |
6 september t/m 28 oktober |
Geen verkeer mogelijk tussen de Jan Heinstraat en de Tolbrugstraat. Verkeer van en naar de Bloemenkamp kan via de Zuid-Willemsvaart vanaf het Kardinaal van Rossumplein. |
21 t/m 29 oktober |
Geen verkeer mogelijk over de Citadellaan (tussen 29 oktober en 6 november wordt gewerkt aan de trottoirs en kan verkeer gebruik maken van de Citadellaan) |
24 en 25 april 2025 |
Op donderdag 24 en vrijdag 25 april wordt de asfalt deklaag en de belijning aangebracht over de fases geel, paars en oranje. Op die dag zijn deze wegvakken afgesloten voor al het verkeer. |
Tijdens de werkzaamheden van fase paars vervalt de halte aan de Zuid-Willemsvaart (aan de zijde van het Gasthuiskwartier) tijdelijk. Door de werkzaamheden in de Visstraat kunnen de stadslijnen 2, 3 en 6 hun normale routes niet rijden. Om toch de stad bereikbaar te houden, rijden er per uur vier bussen door de stad. De buslijnen 4, 8 en 9 gaan tijdelijk via de Orthenstraat en Visstraat. Wanneer dit eindigt hangt af van de fasering van de werkzaamheden van de Binnenhaven.
Bekijk de website van Arriva voor alle actuele reisinformatie.
Door verschillende partijen zijn er bezwaren ingediend tegen het verkeersbesluit. In dit besluit wordt onder andere de verplaatsing van de bushalte geregeld. Ook is er door verschillende partijen een schorsingsverzoek bij de rechtbank ingediend. Dit betekent dat ze de rechtbank verzoeken om de werkzaamheden uit te stellen, tot er een besluit is genomen over de ingediende bezwaren. Het schorsingsverzoek werd op 15 maart door de rechtbank behandeld. De rechtbank heeft meteen na afloop van de zitting uitspraak gedaan en het schorsingsverzoek afgewezen. Dit betekent dat we volgens de planning kunnen starten met de werkzaamheden.
De bezwaarcommissie heeft geadviseerd om de bezwaren ongegrond te verklaren, welk advies is gevolgd en het verkeersbesluit in stand is gelaten. Inmiddels is tegen dit besluit door meerdere partijen beroep aangetekend bij de rechtbank. De werkzaamheden ter uitvoering van dit besluit zijn in volle gang.
Voor de aanleg van een rotonde op het Kardinaal van Rossumplein als onderdeel van het verkeersbesluit, moeten twee bomen worden gekapt.
Tegen de vergunning voor het kappen van deze twee bomen waren meerdere bezwaren ingediend. De bezwaarcommissie heeft geadviseerd een deel van de bezwaren niet-ontvankelijk te verklaren en om de overige bezwaren ongegrond te verklaren. Dit advies is gevolgd en het besluit voor het kappen is in stand gelaten. Tegen dit besluit is beroep ingesteld bij de rechtbank.
Voor vragen kunt u contact opnemen met de heer J. Mutsaers, projectleider van de afdeling Projectmanagement en Voorbereiding. Stuur een bericht via het digitaal contactformulier met als onderwerp ‘Kanaalboulevard’.