We werken aan een autoluwe binnenstad waar het prettig en gezond wonen en verblijven is. Een stad die op een veilige manier bereikbaar is. We willen het doorgaande autoverkeer verminderen, en de veiligheid en leefbaarheid verbeteren. De fietser en voetganger krijgen meer ruimte en de auto mag maximaal 30 kilometer per uur rijden.
Dat betekent dat we de Binnenstadsring opnieuw inrichten. Om ervoor te zorgen dat tijdens de werkzaamheden de binnenstad zo veel mogelijk bereikbaar blijft, hebben we opgeknipt in verschillende fases. Op blauw na, zijn alle fases afgerond. In het voorjaar gaan we aan de slag met fase blauw.
Met de aanleg van het vlonderpad hebben we meer ruimte gemaakt om te genieten van het groen en van het water. Een veilige looproute onder de bomen en een plek voor ontmoeting en recreatie. En met de aanplant van extra groen langs het kanaal, dragen we ook bij aan de biodiversiteit. De Kanaalboulevard en het Zuid-Willemspark gaan hand in hand samen.
Daarnaast zijn de volgende punten afgerond;
Alleen fase blauw staat nog op de planning voor het voorjaar van 2025. Hierin verwijderen we de verkeerslichten op de kruising Citadellaan en Kardinaal van Rossumplein. Op de kruising Kardinaal van Rossumplein leggen we een rotonde aan.
Op dit moment loopt er een kapvergunningprocedure voor het verwijderen van de twee bomen op het Kardinaal van Rossumplein. Dit is nodig om de aanleg van de rotonde mogelijk te maken. Tegen de kapvergunning is beroep ingesteld bij de rechtbank. De zitting bij de rechtbank vindt plaats op 27 januari aanstaande. Beide bomen zijn inmiddels gekapt. De reden waarom niet op de behandeling bij de rechtbank is gewacht, is omdat er vóór het broedseizoen moet worden gekapt en anders de werkzaamheden worden vertraagd. De behandeling van de bezwaren is wel afgewacht, om welke reden de uitvoering van fase blauw destijds naar het voorjaar van 2025 is verplaatst.
Voor de twee gekapte bomen worden vier bomen herplant.
De fases rood, groen, geel, oranje en paars zijn al uitgevoerd. Aan fase blauw - de aanleg van de rotonde - werken we in het voorjaar van 2025.
Door de werkzaamheden in de Visstraat kunnen de stadslijnen 2, 3 en 6 hun normale routes niet rijden. Om toch de stad bereikbaar te houden, rijden er per uur vier bussen door de stad. De buslijnen 4, 8 en 9 gaan tijdelijk via de Orthenstraat en Visstraat. Wanneer dit eindigt hangt af van de fasering van de werkzaamheden van de Binnenhaven.
Bekijk de website van Arriva voor alle actuele reisinformatie.
Door verschillende partijen zijn er bezwaren ingediend tegen het verkeersbesluit. In dit besluit wordt onder andere de verplaatsing van de bushalte geregeld. Ook is er door verschillende partijen een schorsingsverzoek bij de rechtbank ingediend. Dit betekent dat ze de rechtbank verzoeken om de werkzaamheden uit te stellen, tot er een besluit is genomen over de ingediende bezwaren. Het schorsingsverzoek werd op 15 maart door de rechtbank behandeld. De rechtbank heeft meteen na afloop van de zitting uitspraak gedaan en het schorsingsverzoek afgewezen. Dit betekent dat we volgens de planning kunnen starten met de werkzaamheden.
De bezwaarcommissie heeft geadviseerd om de bezwaren ongegrond te verklaren, welk advies is gevolgd en het verkeersbesluit in stand is gelaten. Inmiddels is tegen dit besluit door meerdere partijen beroep aangetekend bij de rechtbank. De werkzaamheden ter uitvoering van dit besluit zijn in volle gang.
Voor vragen kunt u contact opnemen met de heer J. Mutsaers, projectleider van de afdeling Projectmanagement en Voorbereiding. Stuur een bericht via het digitaal contactformulier met als onderwerp ‘Kanaalboulevard’.