Citytrainer Junior - Diza en Sofie

Sofie Groeneveld (12) en Diza de Kaste (12), twee sportieve meiden uit groep 8 van de L.W. Beekmanschool, deden mee aan de cursus Citytrainer Junior op hun school. Ze meldden zich allebei gelijk enthousiast aan.
 
Diza: “Het leek mij erg leuk om met Citytrainer aan het eind van het schooljaar te helpen op de sportdag voor de hele school.”
Sofie: “In het begin moesten we opschrijven wat we zouden willen leren, waarom we mee deden, wat we belangrijk vinden en waar we goed in zijn. Dat waren best lastige vragen, waarop ik niet gelijk een antwoord wist.”
Diza: “Ik heb een tijdje nagedacht en daarna toch wat opgeschreven. Dat ik mijn familie het belangrijkste vind, dat ik altijd mijn best blijf doen en aardig wil zijn voor andere mensen.”
Sofie: “Ook ik vind mijn familie heel belangrijk. Ruzie maken vind ik stom. En ik heb opgeschreven dat ik graag vrienden maak en naar iedereen wil luisteren. Heeft iemand problemen, dan wil ik proberen te helpen.”
Diza: “Ik wilde leren meer geduld te hebben als iets even niet lukt. Ik werd gelijk boos en als het dan een andere keer nog steeds niet lukte, gaf ik het op. Ik ben nog steeds ongeduldig, maar ik denk nu aan een oplossing en heb meer geduld. Gisteren was ik mijn ketting kwijt. Vroeger zou ik snel hebben opgegeven als ik ‘m niet direct terugvond en hebben gedacht dat ik ‘m wel weer een keer tegen zou komen. Maar ik heb nu doorgezet totdat ik mijn ketting weer had.”

Sofie: “In het begin van de cursus vond ik het lastig dat we lang moesten luisteren voordat we gingen oefenen. Ik houd niet van super lang luisteren. En de groep was heel groot. Op het einde van de lessen gingen we gelukkig bewegen en een spelletje doen. Later zag ik wel dat zo veel leren belangrijk was om Citytrainer te worden, dus vond ik dat ik door moest zetten.”
Diza: “Tijdens de cursusperiode was ik een keer een dag ziek. Met een vriendin zou ik de volgende dag een speluitleg aan onze groep geven. In de schoolpauze gingen we dat verzinnen, maar we waren het helemaal niet eens en kregen ruzie. Dus vlak voor de cursus begon, hebben we snel iets bedacht. Het was helemaal niet fijn om slecht voorbereid te zijn, omdat er dan van alles kan misgaan. Daar hebben we veel van geleerd.”

Sofie: “Met een vriendin heb ik als eindopdracht een les gegeven aan groep 1 en 2. We mochten de spullen van school gebruiken en hebben ons plan op papier gezet. We hadden een kleine estafette bedacht waarbij de kleuters over allerlei obstakels en door een tunnel moesten gaan. Ze waren enthousiast. We gingen de kinderen wel aanmoedigen en bewogen zelf ook mee. Het is belangrijk dat je er niet alleen bij gaat staan.
Ik vond het geweldig met de kleuters een spel te doen. Ik merkte wel dat je best met veel tegelijk bezig bent en goed moet opletten, want anders gaat van alles mis.”
Diza: “Ik deed met een vriendin een soort trefbal met de kleuters. We hadden de groep in tweeën gesplitst en gezegd dat ze de lijn niet over mochten. Alleen begrepen ze dat niet. Toen hebben we snel springtouwen gepakt, die als lijn neergelegd en was het duidelijker voor ze.”

Sofie: “Heel fijn vind ik de regels die we leerden om bij een les te gebruiken. Door die regels toe te passen kun je dingen oplossen. Ik dacht daaraan als ik een spel deed. Als iemand niet luistert of ruzie maakt, zet je eerst het spel stop. Daarna vraag je wat er aan de hand is. De kinderen waarom het gaat haal je bijvoorbeeld uit elkaar of stuur je even aan de kant zodat het spel voor de anderen doorgaat en niet verder wordt verstoord. Later kan je het dan uitpraten.”

Diza: “Ik heb geleerd dat je erg veel moet voorbereiden, goed moet samenwerken en dat je er op let voor welke leergroep je iets bedenkt.“

Sofie: “Ik weet nu dat ik niet per se strenger moet worden of boos moet doen, maar dat ik wel duidelijk moet zeggen dat ze moeten luisteren. Dat was nodig toen ik les gaf aan mijn leeftijdsgenoten op de cursus. Het is gelukt te bereiken wat ik wilde. Ik vond het eerst stom voor een groep kinderen te staan en dan iets voor te doen. Toen ik het had gedaan, was het best wel leuk. Ik durf meer en heb meer zelfvertrouwen.”

Lees hier meer over alle cursussen van Citytrainer.

 

Citytrainer Junior is een cursus voor leerlingen van groep 7 en 8 van de basisschool. Ze scherpen hun sportieve, creatieve, organisatorische en sociale talenten aan en zetten deze in op en rondom school.